تبلیغات
امام مهدی (ع) - ضرورت و مبانى انتظار
تاریخ : شنبه 1 تیر 1392 | 12:11 ب.ظ | نویسنده : محمد مختاری
قسمت دوم:

ثانیاً: اعترافات نظریه پردازان جهان دموكراتیك حكایتگر به آخر خط رسیدن حكومت هاى مبتنى بر دموكراسى است به عنوان نمونه «آلوین تافلر» مشاور سیاستمداران آمریكا كه براى اصلاح جامعه ى جهانى نظریه «موج سوّم»[1] را ارائه كرده چنین اعتراف مى نماید:
«فهرست مشكلاتى كه جامعه ى ما(غرب) با آن مواجه است تمامى ندارد. با دیدن فروپاشى پیاپى نهادهاى تمدن صنعتى در حال نزاع به درون غرقاب بى كفایتى و فساد، بوى انحطاط اخلاقى آن نیز مشام را مى آزارد. در نتیجه موج ناخشنودى و فشار براى تغییرات فضا را انباشته است.
در پاسخ به این فشارها هزاران طرح ارائه مى شود كه همگى ادعا دارند اساسى و بنیادى یا حتى انقلابى اند، اما بارها و بارها مقررات و قوانین طرح ها و دستورالعمل هاى جدید - همگى به منظور حل مشكلات ما تهیه شده اند، كمانه مى كنند و بر وخامت مشكلات ما مى افزایند و این احساس عجز و یأس را دامن مى زند كه هیچ فایده اى ندارد و مؤثر نیست. این احساس براى هر نظام دموكراسى خطرناك است و نیاز شدید به وجود مرد سوار بر اسب سفید را هرچه بیشتر دامن مى زند».[2]
آرى! هرچه از عمر دنیا مى گذرد این كلام نورانى جان تازه اى مى گیرد:
«او (مهدى) زمین را پر از عدل و داد مى كند همانگونه كه از ستم و بیداد سرریز شده بود و خداوند شرق و غرب جهان را براى وى، خواهد گشود...».[3]
«درایام دولت او دنیا و اهلش در خوشى باشند».[4]
2 - ارتباط انسان با هستى
دوّمین مطلبى كه ظهور منجى و انتظار آنرا ثابت مى كند این است كه انسان با هستى ارتباطى عمیق و پیچیده دارد حتى كوچكترین حركت هایش بزرگترین رابطه را با عالم برقرار مى كند.[5]
چنین دنیاى پر از رابطه اى انسان رابه جستجوى ضابطه اى مى كشاند و در این مسیر آشكار مى شود كه نه علم و نه غریزه كفایت لازم را ندارند و فاقد كارایى هستند.
و از طرفى دیگر، حركت آدمى با آن بلندپروازى هاى بى حسابش بدون عكس العمل نمى ماند و هستى نظام مند به وسیله انعكاس رفتارها انسان را تنبیه مى كند چه بسا در لحظاتى كوتاه مدت، ضربه اى را تجربه نكنیم ولى انحراف از نظام هستى در نهایت و درازمدت صدمه اش را خواهد زد آنهم صدمه اى نه در محدوده زندگى دنیا بلكه با نگاهى دینى بر انسان استمرار دارد. حتّى بعد از مرگ نیز این ضرر و زیان دامنگیر انسان خواهد بود.
اكنون با این استمرار وجود انسان پیوند و ارتباطش با تمام جهان ناچار باید انتظار طلایه دارى الهى را كشید كه بیاید تا مسیر این حركت را رهبرى كند.
حاصل آنكه انسان از طرفى ناچار است با جهان و نظام آن ارتباط داشته باشد و از طرف دیگر دراین ارتباط گسترده، یا باید بى حساب حركت كند و عاقبت دچار صدمات آن شود یا اینكه پناهگاهى دیگر پیدا نماید. پناهگاهى كه در سیاهى جهل آدمى سپیده دمى را نوید دهد و شب تاریك انسا نرا نورانى كند و برنامه اى روشن را ارائه دهد.
این پناهگاه مهدى(عج) است و ضابطه حركت در دوران غیبت در خط او بودن است (انتظار) و در زمان حضور در طاعت وى درآمدن.
3 - عنایات و كرامات حضرت ولى عصر(عج)
امام زمان(عج) با توجهات و كراماتش در حق انسان ها، موجب تقویت ریشه هاى انتظار در عصر حاكمیت غفلت مى گردد.
آن رحمت واسعه حق، با هدایت اشخاص، حل مشكلات علمى علماء، پیام دادن، ملاقات، نصیحت و موعظه، شفاى مریض ها، راه یابى گمشدگان تعلیم ادعیه، دستگیرى درماندگان، رفع گرفتارى ها و بلاها[6] و... این نكته را تذكّر مى دهد كه غم مخورید یار مهر خواهد آمد.
مهدى فاطمه(س) با این عنایات و كرامات خود مدام كام تشنه عاشقان را آبیارى مى كند شاید در انتظار محبوب عارفان به خود آیند و با تلاش و ایجاد آمادگى و كوشش فراوان لیاقت بهره مندى از حضرتش و حكومت جهانى اش را بیابند.
4 - بشارت هاى قرآن
قرآن كریم با بشارت هاى متعددى كه درباره ى آینده جهان داده است همه ى تشنگان فضیلت را به آمادگى براى رسیدن به وضعیت ایده آل جهان كه از آنِ بندگان صالح خداست دعوت مى نماید و به این وسیله روح حركت و پویایى را در رگ هاى بشریت به جریان انداخته است و انسان ها را از ركود و یأس و ناامیدى درآورده و به حركت و تلاش و امیدوارى سوق داده است.
در این زمینه آیات زیادى نازل شده از جمله مى فرماید:
«وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ».[7]
ما در زبور بعد از ذكر (تورات) نوشته ایم كه سرانجام زمین را بندگان شایسته ما به ارث مى برند.
با این بیان نورانى قرآن كریم به همه ى صالحان بشارت مى دهد كه از وجود فساد و تباهى در عالم مأیوس نگردید و منتظر باشید كه عاقبت این دنیا از آن پاكان و صالحان است و با آمدن منجى الهى، زمین گلستان خواهد شد. براى اطلاع بیشتر درباره ى بشارت هاى قرآن در مورد آینده جهان به پرسش و پاسخ همین فصل رجوع كنید.
5 - تعالیم معصومین(علیهم السلام)
معصومین(علیهم السلام)این انسانهاى پاك و وارسته كه دل در گرو سعادت بشریت دارند و از خود انسانها به آنان مشفق ترند[8] در بیانات و تعالیم نورانى خود به بشریت آموخته اند كه یأس و ناامیدى به خود راه ندهید و بدانید پایان این شب سیه روز سپید است.
آن خیرخواهان مهربان كه از گذشته هاى دور رنج انسان را دیده و براى پایان دادن به آن برنامه ریزى نموده اند پایان تاریخ را به تصویر كشیده و همه ى شیفتگان انسانیت و معنویت را به انتظار آن سپیده صبح و آن دم رهایى بشر از ظلم و جور دعوت نموده اند:
«انتظروا الفرج و لاتیأسوا من روح الله...».[9]
چشم به راه رسیدن فرج باشید و از كارگشایى و آسایش رسانى الهى ناامید نباشید.

[1] - ایشان معتقد است كه تا كنون دو انقلاب كشاورزى و صنعتى تحوّل عظیمى در جهان ایجاد كرده و موج سوم كه انقلاب الكترونیكى و فراصنعتى است در راه است.
[2] - مجله انتظار، ج 3، ص 99، به نقل از كتاب به سوى تمدن جدید، تافلر، محمدرضا جعفرى.
[3] - بحار الانوار، ج 52، ص 291(چاپ اسلامیه، تهران، 1384 هـ ق).
[4] - بحار الانوار، چاپ اسلامیه تهران 1384، ج 51، ص 101، روایت 38.
[5] - پل لانژون فیزیكدان مشهور مى گوید:
«چمدانم را روى میز حركتى بدهم این حركت در همه ى كهكشانهاى اثرى خواهد گذاشت، شدّت ارتباط میان اجزاى طبیعت به حدى است كه شما باید از نظر علمى بپذیرید». حیدرى، عزیز الله، مهدى تجسم امید و نجات (انتشارات مسجد مقدس جمكران، چاپ اول، 1380 هـ ش) به نقل ازشرح نهج البلاغه علامه جعفرى، ج 2، ص 95.
[6] - براى مطالعه در این زمینه مى توانید به كتب النجم الثاقب علامه نورى، باب هفتم، عنایات حضرت مهدى به علماء و طلاب، عبدالرحمن باقى زاده، سیماى آفتاب حبیب الله طاهرى، عبقرى الحسان و... مراجعه كنید.
[7] - انبیاء / 105.
[8] - قال الصادق(علیه السلام): «والله لانا ارحم بكم منكم بانفسكم» به خدا سوگند من از خودتان به شما مهربانترم، محمد باقر مجلسى، بحار الانوار(چاپ اسلامیه تهران، 1384) ج 47، ص 343، روایت 33.
[9] - محمد باقر مجلسى، بحار الانوار، ج 52، ص 123 (چاپ اسلامیه تهران، 1384 هـ ق).



طبقه بندی: انتظار،

  • ندای معلم
  • بک لینک
  • ضایعات