تبلیغات
امام مهدی (ع) - وقایع ظهور حضرت مهدی(عج)
تاریخ : سه شنبه 28 خرداد 1392 | 09:55 ق.ظ | نویسنده : محمد مختاری
قسمت دوم

این میراث از پیامبرانی كه قبلاً می‌زیسته‌اند به پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ رسید. پس از وفات پیامبر گرامی نیز این مجموعه به علاوه میراث‌های شخص رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ به خلیفه شرعی آن بزرگوار یعنی حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب ـ علیه السّلام ـ و پس از ایشان به حضرت امام حسن مجتبی ـ علیه السّلام ـ و به همین ترتیب به امام پس از وی ... و سرانجام به خاتم الاوصیاء دوازدهمین جانشین یعنی حضرت امام مهدی منتظر ـ علیه السّلام ـ رسیده است. هم اكنون نیز نزد ایشان موجود است و تا روز ظهورشان آنها را حفظ خواهند نمود.
می‌پرسید:نقش این میراث‌ها درظهور امام ـ علیه السّلام ـ چیست؟
پاسخ آن است كه : این میراث‌ها بیانگر اولویت حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ از دیگر مردم نسبت به انبیاء و اوصیا است و اینكه آن بزرگوار ادامه رسالت الهی انبیاء عظام می‌باشند از آنها بهره‌های دیگری نیز گرفته می‌شود. ذیلاً برخی روایات را در این مورد بررسی می‌نمائیم :
1. حضرت امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمودند:« وقتی كه قائم ظهور نماید، پرچم رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ و خاتم سلیمان و سنگ و عصای موسی را آشكار خواهد نمود.»[1]
از امام صادق ـ علیه السّلام ـ در حدیثی كه ازایشان درباره پرچم رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ روایت گردیده چنین آمده است:«... جبرئیل آن را روز بدر آورد... رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ آن پرچم را در روز بدر برافراشت آنگاه آن را پیچید و به علی ـ علیه السّلام ـ داد. آن پرچم نزد علی ـ علیه السّلام ـ بود تا آنكه روز بصره پیش آمد. در روز بصره (یعنی جنگ جمل) امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ آن را باز كرد و خداوند وی را با آن پرچم پیروز فرمود آنگاه آن را در هم پیچید و هم اكنون نزد ماست.آن را كسی نمی‌گشاید تا آنكه قائم قیام كند وقتی قیام نمود آن را باز می‌كند»[2]
اما خاتم سلیمان، درباره‌اش چنین روایت شده كه وقتی آن را دردست می‌‌كرد خدای متعال برای وی باد و پرندگان و فرشتگان را مسخّر می‌فرمود. اما سنگ وعصای موسی، خدای تعالی می‌فرماید:«آن هنگام كه موسی برای قومش از خدا آب خواست به وی گفتیم با عصای خود به سنگ بزن پس از آن دوازده چشمه جوشیدن گرفت هریك از مردم آبشخور خود را می‌دانستند.»[3]
خدای سبحان چنین می‌فرماید:« به موسی وحی كردیم كه عصای خود را بیفكن ناگهان به بلعیدن آنچه كه آنان به دروغ ساخته بودند پرداخت»[4]
حضرت امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود:« عصای موسی چوب درخت یاس بود از درخت‌های بهشتی وقتی موسی به سوی مَدیَن می‌رفت جبرئیل آن را برایش آورد.»[5]
حضرت امام باقر ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید:« وقتی كه قائم خروج كند... با خود سنگ موسی بن عمران را ـ كه صخره‌ای به قدر بار شتر و بس سنگین است ـ حمل نماید در هیچ منزلی فرود نمی‌آید، مگر آنكه چشمه‌ها برایش جوشیدن گیرد.» [6]
امام صادق ـ علیه السّلام ـ به یعقوب بن شعیب فرمودند:«می‌خواهی پیراهن قائم را ـ كه با آن قیام می‌كندـ به تو نشان دهم؟» عرض كرد: آری، آن حضرت صندوقچه‌ای را خواستند آن را باز كرده پیراهنی از كرباس از آن بیرون كشیدند. سرآستین چپ پیراهن خونین بود سپس فرمودند:«این پیراهن رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ است همان كه در روزی كه دندانهای پیامبر شكست[7] برتن رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ بود قائم با همین پیراهن قیام می‌كند.»
یعقوب بن شعیب می‌گوید:«خون را بوسیدم و آن را بر چهره نهادم حضرت آن راپیچیدند و دستور بردن آن را دادند.»[8]
2. حضرت امام صادق ـ علیه السّلام ـ به مفضّل بن عمر فرمودند:« آیا می‌دانی پیراهن یوسف چه بود؟ (مفضل گوید:) عرض كردم: خیر. فرمود: زمانی كه برای ابراهیم ـ علیه السّلام ـ آتش افروخته شد،جبرئیل برایش پیراهنی آورد و به تن او پوشاند و وجود این پیراهن باعث شد كه گرما و سرما به او آسیب نرساند. وقتی كه مرگش رسید آن را در بازوبندی قرار داده بر(بازوی) اسحاق آویخت، اسحاق نیزآن را بر (بازوی) یعقوب و او آن را و قتی یوسف متولد گردید بر (بازوی) او آویخت و در بازوی یوسف بود تا اینكه كار وی آن گونه شد. هنگامی كه یوسف ـ علیه السّلام ـ آن را از آن بازوبند بیرون آورد یعقوب بویش را استشمام نمود و این سخن خداوند است كه «من بوی یوسف را استشمام می‌كنم، اگركه مرا تخطئه ننمایید»پس آن پیراهن از بهشت بود.
عرض كردم: فدایت شوم ! این پیراهن به نزد چه كسی رفت؟ فرمود: نزد اهلش. آن پیراهن وقتی كه قائم قیام كند با وی خواهد بود. سپس فرمود: هر پیامبری كه عملی یا چیز دیگری به ارث نهاد به آل محمد ـ علیهم السّلام ـ رسید. [9]
3. حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید:«... بر تن او پیراهن رسول خداـ صلی الله علیه و آله ـ است؛همان پیراهنی كه در روز احد با پیامبر بود. دستارش«سحاب» و زره رسول خدا «سابغه»[10] و شمشیرپیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ «ذوالفقار» نیز همراهش خواهد بود.»[11]
حضرت باقر ـ علیه السّلام ـ چنین فرمودند:« عصای موسی از آنِ آدم بود كه به شعیب رسید، سپس به موسی بن عمران و اكنون نزد ماست، به تازگی آن را دیدم، عصائی است سبز رنگ به همان شكلی كه از درخت بریده شد. اگر از آن بخواهندكه سخن گوید زبان به سخن می‌گشاید آن را برای قائم ما ـ علیه السّلام ـ آماده‌اش كرده‌اند و هركاری كه موسی با آن عصا انجام می‌داد، انجام دهد، عصا نیز هر چه به وی امر شود انجام می‌دهد و هر وقت او را بیفكنند با زبانش آنچه را كه دشمن ساخته است خواهد بلعید.[12]
اقدامات حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ در مكه مكرمه :
در پی انجام بیعت برای حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ ، امام ـ علیه السّلام ـ پس ازآنكه حكومت سابق سقوط كرد و نابود شدـ بساط حكومت را در مكه می‌گسترانند و بر مراكز قدرت تسلط می‌یابند. در آن روز دولت وقت توان آن را كه در برابر حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ مقاومت كند ندارد و از برخی از احادیث استفاده می‌شود كه مكه تسلیم می‌گردد و آن حضرت به طو ركامل بر آن شهر استیلا می‌یابند. در آن شهر حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ به انجام كارهائی اقدام می‌فرمایند كه برخی از آنها را ـ كه دراحادیث ذكرشده است ـ ذیلاً یادآور می‌گردیم.
1. برگرداندن مسجدالحرام به صورت اولیه:
حضرت امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند:«زمانی كه قائم قیام كند ساختمان مسجد الحرام را خراب می‌كند تا به صورت اولیه برگردد. مقام را نیز به محلی كه قبلا ً بوده برمی‌گرداند.»[13]
مسجد الحرام پس از وفات رسول خداـ صلی الله علیه و آله ـ تاكنون مرتباً وسعت یافته مساحت‌های فراوانی از تمام جوانب به آن اضافه گردیده است ولی با وجود آن هنوز به اندازه قبلی ـ كه حضرت ابراهیم ـ علیه السّلام ـ ساخته بود نرسیده‌ است زیرا كه اساس قدیم آن از «حَزْوَرَه»[14]بوده كه اكنون در «مسعی» بین صفا و مروه قرار دارد.
از حضرت امام صادق ـ علیه السّلام ـ درباره اضافاتی كه در مسجدالحرام واقع شده است سؤال كردند كه آیا جزء مسجد است یا نه؟ آن حضرت پاسخ فرمودند:« آری ... آنان هنوز آن را به اندازه مسجدی كه ابراهیم و اسماعیل ـ علیهماالسّلام ـ ساخته بودند نرسانده‌اند.»[15] و نیز حضرت فرمودند:«خطّ ابراهیم ـ علیه السّلام ـ درمكه بین حَزْوَرَه تا مسعی است. اندازه خط كشیدن ابراهیم ـ علیه السّلام ـ همان است .»[16]
وقتی حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ ظاهر شوند، دیوار محیط بر مسجدالحرام امروزی را خراب كرده دیوار تازه‌ای بر پایه دیوار نخستین می‌سازند و این باعث سهولت طواف خواهد شد؛ به ویژه آنكه تعداد حاجیان در زمان ظهور حضرت به دهها میلیون نفر خواهد رسید.
2. برگرداندن مقام ابراهیم به جایگاه نخست:
قبلاً گفتیم كه حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند:« زمانی كه قائم قیام نماید... مقام ابراهیم را به همان محلی كه بوده است برمی‌گرداند.»
مقام ابراهیم سنگی است كه حضرت ابراهیم خلیل الرّحمان ـ وقتی كه خانه كعبه را بنا می‌فرمودـ برآن سنگ ‌ایستاد. این مقام در زمان رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ مجاور كعبه بود. وقتی عمربن خطاب زمامدار شد، مقام ابراهیم را از مكانش منتقل ساخت و محلّش را تغییر داد.
زمانی كه حضرت امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ زمام حكومت را پس از كشته شدن عثمان به دست گرفت، تصمیم گرفت كه هر زیاده و بدعتی را از دین بردارد و همه چیز را به همان صورتی كه در زمان رسول خداـ صلی الله علیه و آله ـ بود برگرداند. از آن جمله مقام را به جای نخستینش در مجاورت كعبه برگرداند؛ ولی منافقان و دشمنان آن حضرت ـ كه در برابر هر نوع قدم اصلاحی آن حضرت می‌ایستادندـ قیام كردند؛ لذا مولا ـ علیه السّلام ـ بهترآن دیدندكه با توجه به مسائل مهم‌تر، قضیه را تا زمان دیگر مسكوت نهند. این بود كه مقام ابراهیم تا امروز در غیر محلّ خود باقی مانده است.
ازجمله اقداماتی كه حضرت در مكه انجام می‌دهند، برگرداندن مقام ابراهیم به محل اول آن در جواركعبه مكرمه است. این مطلب نیز برای تسهیل طواف حجّاج انجام می‌پذیرد؛ زیرا در آن صورت طواف بین ركن و مقام واجب نخواهد بود بلكه طواف گرد خانه فقط كفایت می‌كند و هر قدركه حجاج به هنگام طواف از خانه كعبه دور شوند مانعی نخواهد داشت.

[1] . غیبت نعمانی،باب 13 ، حدیث 28 .
[2] . همان باب 19 حدیث 2
[3] . سوره بقره، آیه 60
[4] . سوره اعراف، آیه 117
[5] . غیبت نعمانی باب 13 ،حدیث 27
[6] . همان ، حدیث 29
[7] . دندانهای آن حضرت روز جنگ احد شكست.
[8] . غیبت نعمانی،باب 13 ، حدیث 42
[9] . (بحار الانوار ج52، ص 327 ـ328 به نقل از كمال الدین و نیز علل الشرایع باب 45 ،ج2 )
[10] . از مطالب جالبی كه مورخان گفته‌اند این است: تمام اشیائی كه مربوط به رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌گردید دارای نام خاصی بود؛ مثلاً عصای ایشان به نام «ممشوق» و یكی از دستارها به نان «سحاب» و شتر ماده‌شان به نام «عضباء » نامیده می‌شد .
[11] . غیبت نعمانی، باب 19 ، حدیث 2
[12] . كمال الدین ، ج2 ، باب 58 ، حدیث 28
[13] . ارشاد
[14] . حزوره اسم محلی بین صفا و مروه و جزء مسعی است .
[15] . كافی (ج4 ص 526 =كتاب الحج باب فضل الصلاه فی المسجدالحرام و ... ج8)
[16] . همان (ج4 ، ص210 = كتاب الحج باب حج ابراهیم و اسماعیل و ... ج12 و تهذیب الاحكام ج5 ، ص454 ، ج231 ، دو توضیح لازم است؛ اول این كه مؤلف فقید نشانی این حدیث را باب فضل الصلاه آورده‌اند اما در آنجا به جای خط، حق آمده است ثانیاً هم ایشان رحمهُ الله ـ خطَّ ابراهیمُ ضبط كرده‌اند كه حالت اضافی صحیح تر می‌نماید: خطُُّ ابراهیمَ ) معنای جمله چنین است :پس مسجد قسمتی است كه ابرا هیم آن را مشخص ساخت .



طبقه بندی: ظهور،

  • ندای معلم
  • بک لینک
  • ضایعات